%0 Journal Article %T حوزه ها و مراکز علمی حله %J فصلنامه فرهنگ زیارت %I %Z %A الشمری, یوسف %A رضایی, محمدمهدی %D 2018 %\ 03/21/2018 %V 9 %N 34 %P 89-103 %! حوزه ها و مراکز علمی حله %R %X چکیدهاگر بخواهیم در طول تاریخ علم اسلامی، نشانه‌هایی از توجه عمیق و اصولی مسلمانان به علم و دانش‌آموزی را رصد کنیم، به نمونه‌ها و مصادیق متنوع و بسیاری خواهیم رسید که گوناگونی اماکن تدریس و استفاده مدرسان و علم‌آموزان از هر موقعیت مکانی حتی در ابتدایی‌ترین شکل آن، برای تعلیم و تعلم، از جمله آنهاست.آنجا که فضای حاکم بر شهری شیعه‌نشین همچون حله اجازة نشر و گسترش علوم اهل ‌بیت: را به طور آشکار نمی‌دهد و سلطه محافل رسمی و دولتی بر آموزش، بهانه‌ای است برای تضییق و اعمال خشونت از طرف حاکمیت، خانه‌های علما و اتاق‌های محدود و امن، بهترین جایگاه تدریس و انتقال معارف اصیل اسلامی به طالبان و حقیقت‌جویان است. البته مساجد و اماکن مقدس نیز در این عرصه جایگاه ویژه‌ای دارند و مجمع و مقصد مسلمانان برای مقاصد گوناگون از جمله یادگیری علوم دینی‌اند. حله تا قرن نهم هجری از نظر فعالیت‌های علمی و فرهنگی پررونق است و بارقه‌های بحث و تحقیق علمی در گوشه گوشه آن می‌درخشد.کلیدواژه‌ها: حله، مراکز علمی، مسجد زینبیه، مقام صاحب‌الزمان. %U https://farhangziarat.hzrc.ac.ir/article_106824_307a614f0dc904b8f0eeaafb0c620805.pdf